Ga jij graag naar de sauna? Dan weet je hoe fijn het is om even in een volledig andere omgeving te zijn, te ontspannen in de prettige warmte van de sauna met het verkwikkende afkoelingsmoment erna. Na een bezoek van de sauna kun jij er weer tegenaan!

Jouw privé wellness moment!

Stel je eens voor dat je op elk moment van de dag in je eigen sauna kunt stappen. Lijkt jou dat wel wat? Als je een Wellness Vakantiehuisje huurt kun je, zo vaak je wilt, gebruik maken van een privé sauna. Er is totale privacy doordat de sauna buiten in je eigen afgesloten tuin staat.
Je kunt in ons vakantiehuisje overigens ook genieten van je eigen jacuzzi! In de te huren vakantiehuisjes Finn, Beau en Max en de studio’s Juan en Floran vind je ook nog een buitendouche om jouw wellnessmoment helemaal compleet te maken.

Huisje met sauna huren

Wat is een sauna

De eerste sauna’s waren waarschijnlijk kuilen in de helling van een heuvel in Finland. Deze ruimtes werden gebruikt in de wintermaanden als onderdak. In deze kuilen lagen stenen die opgewarmd werden tot ze gloeiend heet waren. Er werd water overheen gegooid om meer warmte, in de vorm van stoom, van de stenen af te laten komen. Hierdoor ging de temperatuur zo omhoog dat mensen hun kleren uit konden trekken. In de huidige sauna’s wordt de omgevingstemperatuur verhoogd opdat het lichaam gaat zweten.

Huisje met sauna hiren

Hoe werkt een sauna?

Het gebruik van de sauna is eenvoudig, je stookt de kachel op tot de gewenste temperatuur. Als deze is bereikt kan je gebruik maken van de sauna.
De aanbevolen temperatuur ligt tussen de 70 °C en de 100°C. Dit is echter geen wet en iedere gebruiker kan een temperatuur naar eigen voorkeur instellen. De ruimte zal in ongeveer 45 min. op temperatuur zijn.

Huisje met sauna huren

Goed om te weten

Het opgieten van grote hoeveelheden water maken het klimaat in de sauna onaangenaam. Voor het opgieten van water wordt gebruik gemaakt van de houten opgietemmer en lepel.
Indien gewenst kun je een opgietconcentraat toevoegen aan het water. Let erop dat je dit opgietconcentraat in het water doet en nooit direct op de stenen.

Saunagebruik: Het complete stappenplan

Heerlijk genieten in je eigen sauna van het Wellness Vakantiehuis, hoe doe je dat? Hoewel er meerdere wegen leiden naar Rome vindt u hieronder een van de meest complete ‘sauna rondjes’.

Stap 1: Douche of bad

Omschrijving: Een saunasessie begint meeste met een heet bad of douche.

Stap 2: Afdrogen

Een natte huid gaat het zweten tegen, daarom is het aanbevolen om je altijd af te drogen na een bad of douche, om zo de hete lucht goed toe te laten tot de huid.

Stap 3: Sauna sessie

Neem plaats in de sauna. Het is belangrijk dat voeten op gelijke hoogte als de billen zijn, omdat je hierdoor gelijkmatiger opwarmt.

Geoefende sauna-gasten klimmen vaker naar de hogere banken om daar te gaan zitten of liggen. Zorg er altijd voor dat je op een handdoek zit of ligt. Dit is in verband met de hete banken, maar ook om de hygiëne. De minimale saunaduur is 7 minuten. Dit is nodig om alle poriën goed te laten openen zodat de zweetklieren hun werk kunnen gaan doen. Zou je deze tijd niet afwachten dan is er een kleine kans op warmtestuwing omdat het lichaam de opgenomen warmte nog niet kan afvoeren. De maximaal aanbevolen tijd is 15 minuten waarvan de laatste 2 minuten zittend, meestal op de onderste bank. Vooral als je gelegen hebt zou je duizelig kunnen worden. Door even te gaan zitten kan het lichaam weer aan de verticale houding wennen.

Duur: 7 tot 15 min.

Stap 4: Luchtbad

Na de hete saunasessie komt de fase van afkoeling. De longen staan klaar om volop zuurstof op te nemen waar het lichaam nu om vraagt. Je doet dit door naar buiten te gaan. Duur: 1 a 5 min.

Stap 5: Koud afspoelen

Maak voor deze stap gebruik van de (buiten) douche. Het is erg belangrijk dat er goed afgekoeld wordt! Met name het hoofd is belangrijk.

Stap 6: Rust & Ontspanning

Voordat de saunagang herhaald wordt moet je voldoende rusten. In deze pauze is het belangrijk veel te drinken om het verloren vocht aan te vullen.

Duur: minimaal 15 min.

De sauna van het Wellness Vakantiehuisje

In de tuin van elk Wellness Vakantiehuisje staat een authentieke Barrelsauna. Deze is geheel vervaardigd uit Red Cedar hout. Tijdens je saunabezoek zal je genieten van deze heerlijk ruikende houtsoort! Huur een vakantiehuis voor 2 tot 4 personen met barrelsauna. De Wellness Vakantiehuisjes zijn landelijk en rustig gelegen, midden in Nationaal Park Weerribben-Wieden in de kop van Overijssel, nabij Giethoorn en Blokzijl.

Een sauna en jouw gezondheid

Een saunabezoek verlicht stress en zorgt voor ontspanning

Ook zorgt een saunabad voor ontspanning van lichaam en geest. Je traint je lichaam bij goed gebruik van de sauna.

Een saunabezoek verzacht en ontspant vermoeide spieren

Uit Zweeds onderzoek blijkt dat het gehalte serotonine, een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je je vrolijk en relaxed voelt, in je bloed toeneemt wanneer je geregeld de sauna bezoekt. Ook is bekend dat mensen die geregeld de sauna bezoeken stressbestendiger zijn, zich relaxter voelen en meer voldaan zijn dan mensen dan mensen die dit niet doen.

Een sauna bezoek verhoogt de natuurlijke weerstand

Je hoeft met een regelmatig bezoek aan de sauna niet bang te zijn om kou te vatten. Je geeft je lichaam een boost waardoor je hier minder vatbaar voor wordt. De herhaalde verwijding, vernauwing en weer verwijding van de bloedvaatjes in de huid zorgen voor een training van het lichaam. Mensen die regelmatig naar de sauna gaan en de saunagang zo’n 2 à 3 maal volgens de regels herhalen trekken zich op deze manier een natuurlijke zomer-/winterjas aan. Zij zullen merken dat zij steeds minder gevoelig worden voor temperatuurverschillen, ook in het dagelijks leven.

Een saunabezoek versnelt het herstelproces

Het lichaam gaat zweten om af te koelen. Hiermee verlies je versneld afvalstoffen. In het begin kan dit moeite kosten, maar bij regelmatig saunagebruik zal dit beter gaan.

Je krijgt een mooie sterke huid

Door het zweten in de sauna wordt overtollig talg en ander vuil wordt afgevoerd. Dit effect versterkt de beschermlaag en hydrateert de hoornlaag. Bovendien gaat herstel bij vochttekort of een verstoorde PH-waarde sneller. Hoe vaker je de sauna neemt, hoe meer voordeel je huid er van heeft: die wordt er elke keer wat sterker van.

Goed om te weten

  • Mensen met hart- of andere gezondheidsproblemen adviseren we eerst een arts te raadplegen voordat zij een saunabad nemen.
  • Wanneer je teveel of zwaar hebt getafeld kan een sauna oncomfortabel zijn. Het is niet verstandig om vlak na een maaltijd de sauna te gebruiken.
  • Ga ook niet in de sauna wanneer je te veel alcohol hebt gedronken.
  • Voor kinderen is het veilig om in de sauna te gaan, maar enkel met toezicht door volwassenen. Begin voorzichtig met korte periodes (enkele minuten) en bij een gematigde temperatuur